יום חמישי, 16 ביוני 2011

הבלוג כסוגה
לאחר שעיינתן במגוון הבלוגים של מורים רבים וודאי יצרתן לעצמכן מודל הוראתי לשילוב כלי זה במקצעותיכם.

הוסיפו תגובה לרשומה זו ובה ציינו:
1. מדוע לדעתכן שימוש בבלוגים נעשה כה נפוץ בכל העולם ובמערכת החינוך בפרט?
2. אילו תהליכים פדגוגיים טכנולוגיה זו מאפשרת?
3. ממה צריך להיזהר בעת שילוב פדגוגית הבלוגים בכיתה?
4 העלו רעיון לשילוב הבלוג במקצוע אותו הנכן מלמדות.
עבודה נעימה
יוליה

9 תגובות:

מיכל אולשק אמר/ה...

נראה לי שהשימוש בבלוגים במערכת החינוך הוא ניסיון להשתמש בשפה מוכרת לתלמידים וכאמצעי למשיכת תלמידים ללמידה באמצעות כלי הנחשב מעודכן עכשווי ובעיקר מעולם התוכן שלהם. בתור שכזה אני רואה יתרונות בשימוש בבלוג אבל משיטוט בבלוגים וקריאת התכנים עצמם לא התרשמתי שיש יתרון משמעותי בתהליך הלמידה בהשוואה לאתר כתה/ דואר אלקטרוני וכד'. יחד עם זאת אם זהו כלי מקדם ומעודד מוטיבציה לכתיבה, הבעה ולמידה כמובן שכדאי לאמץ אותו. באופן אישי התחלתי לעבוד על בלוג בנושא ספרות/שירה באנגלית שיתרונו העיקרי כפי שאני רואה כרגע הוא ריכוז התחום הספציפי ומתן "בית" אחד לכל הנושא . בבלוג ירוכזו כל המטלות הקריטריונים החומרים והכתיבה של התלמידים שילמדו מספר סיפורים ושרים ומכיוון שהם צריכים לשמור את כל החומר כPROTFOLIO- עד לבגרות (במשך שנתיים) זה יכול להיות גורם מארגן ונוח. (כרגע בתהליכי בניה). מיכל אולשק

מירי אמר/ה...

כראוי למורה למתמטיקה, אני עיינתי בבלוג "מי לא מבין מתמטיקה". הרעיון נראה מעניין של לאהוב מתמטיקה, ולא לחשוב על מבחנים. אני חושבת שבבלוג, המשתמש מרגיש פחות חשוף, ובכך תהיה אפשרות לתלמידים ביישנים להתבטא.

בלה מילמן אמר/ה...

בפעם הרביעית אנסה לשחזר את מה שרשמתי ופירסמתי מי יודע היכן. בעיון בבלוגים המתמטיים עמוסי התוכן, נסחפתי בקריאת מאמרים על הוראת המתמטיקה, נהניתי לדפדף בתמונות מתמטיות ולעיין במשחקים. לא נתקלתי בתגובות תלמידים. אני עדיין לא מצליחה לחשוב על היתרונות הממשיים של הבלוג בהוראת המתמטיקה, למרות שאני מבינה שהזמינות והפשטות יכולה לאפשר פיתוח שיח מתמטי בין המשתתפים. כנראה רק לאחר התנסות אמיתית אפשר יהיה לבדוק זאת. חשבתי על רעיון לשילוב הבלוג: לאחר למידת נושא חדש לבקש מהתלמידים לעזור לתלמידים שלא נכחו בשיעור ללמוד ולהבין את החומר ע"י כך שהם מנסים להעביר את הנושא בדרכים יצירתיות ומהנות ככל האפשר. וכל תלמיד יגיב בצורה חיובית ובונה להצעות של חבריו. אפשרות נוספת היא להעלות שאלה פתוחה ולבקש מהתלמידים לחקור את השאלה ולתת כמה שיותר דרכי פתרון ושוב להתייחס להצעות של חברים.
מאת בלה מילמן בהבלוג כסוגה, המשך...בתאריך 31/01/11

שרון שוחט אמר/ה...

שישמוש בטכנולוגיה זו הפך להיות נפוץ ממספר סיבות אחת מהן היתר הרצון שלנו להקדם וליצור מכנה משותף , סביבה משותפת עם התלמידים. טכנולוגיה זו מאפשרת למידה אישית, בקצב אישי, יצירתיות וכ"ו. יש להזהר משמוש יתר בטכנולוגיה זו כמו מכל דבר. בלוג יכול להתאים לשימוש בשיעורי הג"ג כמו בבללוג שהוצג.

קרן ארנון אמר/ה...

השימוש בבלוגים בכלל ובחינוך בפרט נעשה נפוץ עקב מספר סיבות, וביניהן: נוחות ופשטות השימוש, היכולת לתת ביטוי עצמי ופרסום לכל אחד, מכל מקום עם חיבור לאינטרנט ובכל שעה של היממה. יצירת קהילה שיתופית לומדת, פיתוח חשיבה ביקורתית, לקיחת אחריות ושליטה באוריינות תקשובית הם בין התהליכים הפדגוגיים שמתרחשים בזמן כתיבת בלוג. לאחר דפדוף בבלוגים המוצעים בנושא המתמטיקה והמדעים, הבנתי שרובם עוסקים בדיבורים על הוראה ולא בהוראה עצמה. אמשיך באופן עצמאי לחפש בלוג שמשולב (ומשלב) בהוראהת מתמטיקה הלכה למעשה.

עפרית אמר/ה...

הבלוג שהתלהבתי ממנו הוא זה שמתייחס לקומדיה של מולייר "הקמצן". אני חושבת שהטכנולוגיה והווירטואליות עשו גישור מצויין בין המאה ה- 17 למאה העשרים ואחת...בכיתות קשה לנו לגרום לחיבור הזה וכשהילדים קוראים את המחזה בכיתה הם לא מבינים מה מצחיק ולא מצליחים לעבור את מחסום השפה. לגבי ההמשך - אני רוצה להכין עבודה מתוקשבת על הנשים הנזכרות בסיפור "האדונית והרוכל" - האדונית שמה הלני - לקשר לדמות של הלנה היפה, הדמויות הנוספות הן איזבל (עליה יש לנו כבר חלק מוכן ואז שתי העבודות הללו יכולות להיות קשורות זו לזו) , אשת פוטיפר ודלילה.

רקפת סתיו אמר/ה...

הבלוג לא מתאים לכל נושא. הוא יכול לשרת נושא שיש בו שאלות עומק וסוגיות לדיון ולליבון. כמו"כ יש להתייחס לתגובות בכיתה לאחר ביצוע המטלה. זה גם יכול להיות נקודת חיבור טובה ליחידת הלימוד הבאה.

זהבה כהן אמר/ה...

השימוש בבלוגים נעשה נפוץ בעולם כי זהו כלי קל לתיפעול, זמין (מצריך חיבור לאינטרנט), שמאפשר לכותב לכתוב כל מה שעולה על רוחו ובנוסף לקבל תגובות מקוראים אחרים.
הוא נפוץ מאוד אך עדיין לא עמדתי על יעילותו בתחום החינוך.
התהליכים הפדגוגיים שמתאפשרים אודות לטכנולוגיה זו היא פיתוח תהליכי חשיבה ביקורתיים, הערכת עמיתים. כאשר הכותב אומר את דעתו עליו להתייחס לתגובות שהאמירות שלו עוררו, ומכאן גם חשיבה רפלקטיבית, סבלנות וסובלנות כלפי האחר.
מעיון מעמיק בבלוגים בנושא מתמטיקה לא מצאתי 'בלוג מוצלח' הרעיון מאוד נחמד אם כי אני לא מוצאת כרגע דרך לשלב אותו במהלך ההוראה פרט לרפלקציה של תלמידים אודות נושא שנלמד או מסקנות כלליות.
מבחינתי התרומה של הבלוג היא בכך שאני יכולה 'לשמוע' את קולם של כל התלמידים בכמה דקות ויש לי את היכולת להגיב באופן אישי לכל תלמיד ועל זה הוא מבורך!

tal אמר/ה...

לדעתי הבלוגים מאוד נפוצים מכיוון שהם קלים ונוחים - כל תלמיד כמעט יכול ללמוד להשתמש בו וכן כל מורה, גם אם היא לא כ"כ מתחברת למחשבים...
ראיתי מספר בלוגים מעניינים מאוד - הנחמד ביותר הוא בלוג אשר הראה כיצד תלמידים מוצאים פתרון שונה לאותה שאלה במתמטיקה, מקצוע שבדרך כלל המורה בכיתה מארה דרך פתרון אחת. הבלוג עודד את התלמידים לפתור בדרכים שונות והמורה נתן עצות לתלמידים מתקשים. אהבנו את הבלוג מכיוון שהוא מעודד יצירתיות, חשיבה ביקורתית ורחבה וכן עצמאות.
היינו רוצות לשלב את נושא הבלוגים בכיתות המקדמות וללמד את התלמידים לשתף בהם אך זה דורש המון עבודה מקדימה מכיוון שיש המון בעיות ריגשיות בכיתות אלה - התלמידים מתביישים להביע את דעתם ומתביישים לכתוב בשגיאות כתיב...

טל וענבל

הוסף רשומת תגובה