יום חמישי, 16 ביוני 2011

רשתות חברתיות

מטרת המפגש: הכרת  העולם "המוצג" ברשתות החברתיות. להבין את היחס של  מערכת החינוך לטכנולוגיה החדשה; להעריך מודלים להוראה המשלבת טכנולוגית הפייסבוק.
רקע       
טכנולוגית הרשתות החברתיות משנה את פני החברה העולמית. לאחרונה אנו עדים למהפכות המתרחשות בעולם הערבי שנעזרו במידע הזורם ברשתות החברתיות. אנו עדים להשפעתה ה"הרסנית" של  הרשת  ולעוצמת הפרסום שבה.
האם מערכת החינוך מתייחסת להיבטים הפדגוגיים של כלים חדשנים אלו? האם היא צריכה? אם כן, הכיצד? שאלות רבות מעלים מורים, מחנכים, חוקרים בתחום ועד כה אין תשובות ברורות.
במפגשנו היום ננסה להבין במקצת את הסוגיות העומדות בפרק לשילוב טכנולוגיות הרשתות החברתיות.
 מטלה
א.  קראו את הכתבה של ע.סלנט על ה רשתות חברתיות ושימו לב גם לתגובות הקוראים בעקבותיה.
ב.  צפו ברשימת כלים המושתתים על טכנולוגית הרשת החברתית. ציינו בתגובתכן אילו כלים מוכרים לכם.
ג.   היכנסו לקישורים המופיעים מטה ובהם דוגמאות פדגוגיות לשימושים שונים ברשת החברתית פייסבוק .
ד.  צפו במערכי שיעור בהיסטוריה  אנגלית ושעת מחנך  
ה.  עיינו בתכנים המופיעים ברשת חברתית למורי מתמטיקה אנגלית, חינוך
שימו לב, כדי לעיין בחומרים יש צורך בהרשמה.

כתיבת תגובה לרשומה זו.
  •  לאחר שעיינתן במאמרים  וסיירתן ברשתות חברתיות שונות הוסיפו תגובה לפעילות זו. בתגובה העלו רעיונות או דילמות שעלו בעקבות החשיפה למידע על הרשתות החברתיות. (ראו דוגמאות: דילמות של מורים.
  • ציינו אלו מהכלים המושתתים על טכנולוגית הרשת החברתית (בסעיף ב') אתם מכירים או משתמשים. האם ניתן להשתמש בהם גם לצורכי ההוראה.
  • העלו רעיונות משלכן כיצד טכנולוגיה זו יכולה לעזור, לגוון או לקדם את תחום ההוראה שלכן

9 תגובות:

קרן ארנון אמר/ה...

אחת הדילמות לגבי שימוש בפייסבוק או רשת חברתית אחרת היא ה"התחזות". בדוגמאות שראיתי, התלמידים מציגים את עצמם כדמות ספרותית או היסטורית. כאן זה לגיטימי, אך האם אנחנו רואים בחיוב את ה"התחזות "שלהם למישהו אחר(מבוגר יותר, צעיר יותר, מין אחר וכו) במצבים אחרים? הגבולות מיטשטשים ואינם ברורים.
הכלים שאני מכירה:טוויטר יוטיוב, גוגל דוק, וויקיפדיה,סקייפ, פייסבוק...
מאת קרן ארנון . רשתות חברתיות 21.3.2011

יוליה אמר/ה...

שלום קרן,
את מציגה את הבעייתיות שיש לרשתות החברתיות עליה חשוב לתת את הדעת בעת השימוש בכלים אלו. לשיתוף יש יתרונות וחסרונות בעיקר בגלל החשיפה הגדולה והעדר הפרטיות. רוב התלמידים לא מודעים לכך.
עם זאת, אלה הם הכלים של הדור המאה ה-21 ואולי כדאי לנצל אותם לצורך ההוראה. האם חשבת על נושא מוגדר מתחום המתמטיקה שהשימוש בכלים השיתופיים יכול לתרום להבנת המושגים המתמטיים?

בלה מילמן אמר/ה...

הוצב: יום שני 21 מרץ 2011 14:58
נושא: רשתות חברתות
היה מעניין לקרוא את החומר הרב.
1.ידוע שחלק גדול מתלמידינו מבלים בפייסבוק למשל . השאלה היא האם כניסה לשטח פרטי זה לצורך לימודים תצליח? לגבי שימוש בתוכנות מתמטיות חינמיות ( geogebra)לדוגמא , זה מצויין ועובד עם קבוצות של תלמידים טובים .
השאלה העיקרית היא איך להיעזר בכלים אלה כדי להעלות את המוטיבציה ללמידה של התלמידים שלא מתעניינים .
2.הכלים שאני מכירה: youtube ,google docs, wikipedia ,skype ,facebook, ותוכנות מתמטיות כמו geogebra ואחרות.
3.פורום מורים עוזר למורים להיות מעודכנים, לחלוק מקורות, אפילו לדון בדרכים להצגת נושא לתלמידים , לקבל רעיונות חדשים ומרעננים.
4.לגבי רעיונות איך להיעזר בטכנולוגיה כדי לגוון ולקדם את תחום ההוראה: חשבתי לשתף את התלמידים (בקבוצה טובה ומתעניינת ) ולבקש מהם לבנות פעילות שנעזרת באחד הכלים או יותר ולהפעילה בכיתה.
ושוב הנקודה שמעניינת אותי היא האם בעזרת כלים אלו אצליח למשוך ולעניין עוד תלמידים

יוליה אמר/ה...

23.3.11
שלום בלה, הרעיונות שאת מציגה מסקרנים בעיקר ברמת המימוש שלהם בשני תחומים: ברמת הבניית הידע המתמטי וברמת ההנעה מהפעילות. כדי לדעת זאת חשוב להתנסות ולהסיק מסקנות בעקבות ההתנסות. האם תוכלי להעלות פעילות קונקרטית עליה חשבת?

שרון שוחט אמר/ה...

21.3.2011
אין לי ספק כי השימוש בכלים השונים, הרשתות החברתיות נשדרג את תהליך ההוראה.
התלמידים צריכים להכיר את הכלים.
והכיתה צריכה להיות מותאמת לשיעור זה, כחלק מתהליך ההוראה.
אני מכירה את הכלים הבאים: ג'מייל, גוגל דוקס בערך, ויקיפדיה, אופיס, פאור פוינט, יוטיוב
אני רואה שכשאנינשתמשת, במצגתף סרטונים, נשיעור יותר דינמי, ויותר מעניין, מגוון לתלמידים.
אפשרלהמחיש תופעות ןלהסביר ולהבין ביתר קלות.

מירי למברסקי אמר/ה...

1. הדילמה לשימוש בגוגל דוקס, לדוגמא, הוא הצורך שכל הכיתה יהיו בעלי חשבון בגוגל, והרי יש ילדים שפתחו חשבון באתר או אחר, או בכלל ללא חשבון.
2. אני מכירה את הכלים הבאים: פייסבוק, סקייפ, גוגל דוקס, יוטיוב,ויקיפדיה, בלוגר, גיאוגברה, אופיס, גי'ימייל, אאוטלוק.
3. היתרונות בפייסבוק הם שגם ככה התלמידים משוטטים שם יומם וליל, כך שהמשימות יהיו להם נגישות ובולטות לעין.

רקפת סתיו אמר/ה...

הדילמות שלי הן כמו שקרן כתבה עניין ההתחזות וגם לא כל פלטפורמה מתאימה לצרכי לימוד בכלל. גם התפיסה של הילדים היא שיש לערוך הפרדה בין חיי ביה"ס ובין החיים הפרטיים.
אני משתמשת המון במייל ובאופיס. אני מלקטת מידע באתרים מקצועיים ברשת. חשוב לציין שכאשר מעורב בתהליך הלימוד כלי חדש או מיוחד, הלמידה זוכה להתעניינות מצד הלומדים. אע"פ שטוענים שזהו דור המחשב והילדים יודעים לנווט יפה, ניתן לראות שיש מספר לא מבוטל של תלמידים שעדיין לא שולטים בשימושי המייל ועוד. גם על זה צריך לתת את הדעת.

זהבה כהן אמר/ה...

המאמר היה מעניין למרות שהנושא ידוע ומוכר.
1. השאלה המרכזית שמתעוררת היא - כולנו ערים לעובדה שהתלמידים מבלים את זמנם (אם לא רוב זמנם) בפייסבוק וביו-טיוב, האם 'החדירה' לעולמם הדיגיטלי אפשרית מבלי לערער את גבולות 'תלמיד-מורה' ויותר מכך האם היא נחוצה ומשרתת את המטרה שלשמה תעשה הפעולה?

2 . youtube , wikipedia , skype , facebook .... (כל מה שהתמידים מכירים)

3 . ישנם דרכים רבות לשילוב כלים טכנולוגיים במהלך הלימודים, שוב- השאלה עד כמה הם ישיגו את המטרה - גיוון/ קידום הוראת המתמטיקה.
לדעתי ניתן להשתמש בפייסבוק כדי להקים קבוצה שמאגדת את כל תלמידי הכיתה כדי להעלות בעיות שהתעוררו במהלך פתרון שיעורי הבית (במידה ואין לכולם פייסבוק ניתן להשתמש בכלי אחר למשל פורום), כמו כן שיעור וירטואלי לפני מבחן שבו המורה תענה על שאלות התלמידים. לעיתים שיעור חזרה לא מספיק כיוון שחלק מהתלמידים לא מספיק לעבור על כל החומר אלא רק בערב, לכן אם יתקיים 'שיעור' בערב שבו המורה תענה על שאלות התלמידים כדי לעזור להם בחינה יכול להיות רעיון נחמד.
רעיון נוסף הוא לתת לתלמידים להתנסות בחקר של תחום מסויים במתמטיקה. את החקר והתוצאות לעשות באחד מהכלים המתמטיים שיתאימו לרעיון

tal אמר/ה...

1. הדילמות החברתיות העולות בשימוש ברשתות החברתיות בחינוך לדעתינו הן העובדה שהתלמידים מבלים את רוב שעות אחר הצהריים שלהם מול המחשבים - האם היינו רוצות שהם ישתמשו במחשב לצורך הכנת ש"ב או במהלך יום הלימודים??
בנוסף נראה כי תלמידים רבים משתמשים בזהויות בדויות ועל כן יכולים לכתוב ככל העולה על רוחם - לעיתים משתמשים בתכנים פוגעים או לא הולמים מערכת חינוכית.
2. אנו משתמשות ב youtube , wikipedia , facebook ביום יום בעבודתינו עם הילדים בבית הספר - בשיעורים שונים
3. שילוב המחשב נעשה בכמה רמות אצלינו בכיתות המקדמות: אנו משתמשות באינטרנט ככלי לאיסוף מידע וומלמדות אירגון ידע ומציאת משפטי מפתח מרכזיים, אנו מראות דוגמאות מוחשיות לחומר כתוב כמו המחשה של שברים במתמטיקה ומחזור המים בטבע במדעים
כל הדברים הנ"ל ועוד מאוד מגוונים את דרך העבודה שלנו ומאפשרות לתלמידים להבין טוב יותר.
בנוסף אנו משתמשות בפייסבוק ליצירת קשר אישי עם התלמידים - ישנם כאלה שמתקשים להביע בע"פ וקל להם יותר לכתוב דעות ורגשות.

טל וענבל

הוסף רשומת תגובה